Koncert k 100. výročí

Koncert k 100. výročí

Premiéra:20. září 2016
Délka:60 minut
Žánr:Vážná hudba

Enrique Granados

Roman Soukup - klavír a slovo:

1) O hudbě Španělska obecně

"Dovolte nejdříve malé podobenství :

Španělsko má v historii a struktuře evropské hudby

svůj zvláštní skladebný výraz, způsoby i půvab.

Nemluvím tu o ženě a přesto - právě tyto prvky

bývají - velmi obecně vzato - přisuzovány

kvalitám žen - půvab, dobré způsoby - tyto jemné

kultivovanosti, které činí ženu důstojnou

v očích světa kolem a spojeny s její krásou

a citovou opravdovostí, které lze spatřovat

v neustálé přítomnosti tance ve španělské hudbě,

tance - tedy pohybu, kterým se projevuje ona krása

- pohybem jejího těla, který je pohybem, výrazem její duše.

Okamžitě si vybavuji vášnivé spojení hudby, tance a básně

- tedy tónů, pohybu a slov v této hudbě.

A opustím-li toto podobenství, naskytne se druhý úhel pohledu,

ve kterém nám rysy španělství připomíná právě mužná čest,

hrdost! A odvaha, kterou v případě Španělska a jeho tradic

odráží např. jako Symbol (!) excentrismus toreadorství."

2) Přihodilo se - Vznik myšlenky

"Milí posluchači - národní hudba Španělska byla dosud

snad mým největším dluhem ke mně samému -

- k mé umělecké aktivitě.

Mistři Albéniz a Falla, byli první v řadě mých plánů

na druhou polovinu tohoto roku.

Mé plány ale zcela přerušila drobná závažná zpráva,

kterou jsem se zcela náhodou dozvěděl,

(já zpozdilý sběratel čísel v rámci hudby..)

že další umělec z plejády vrcholů š. klasické hudby

- Enrique Granados - zahynul (..) před 100 lety (..!)

Dostal jsem tak v poslední chvíli vzácnou možnost

vzdát s Vámi Hold tomuto muži a dalšímu mistru

ze sice dlouhé řady, za což našemu Bohu po tolikáté

a opakovaně vzdávám díky, ale řady skutečných géniů

a Médií v Boží mluvě tohoto zvláštního jazyka - hudbě."

3) Zvláštnost os. přístupu

"E.G. - jeden z největších klavíristů přelomu 19 a 20.století

- je pro mne lidsky v podstatě neznámý muž,

vyjma zahlédnutí jeho zasněných pohledů z fotografií,

na nichž ale nepůsobí nepřítomně, ale naopak podmanivě.

Jeho výraz velkých očí jako by byl sám o sobě

dojemně znavený z množství viděné krásy,

pod nutně (..) výrazným nosem - výrazný knír

- snad právě ve španělské historii nejvíce patrná tradice vzezření

v povědomí o rytířích, korzárech a králích

(a mj. E.G. tu byl o generaci dříve než Salvador Dalí!...).

Ale přesto, že nevím nic o postavě tohoto muže a jeho životě

kromě zprávy o posledních minutách jeho života... -

Všechno mé poznání ohledně tohoto jména

je obsaženo ve všech tónech, jimiž jsem byl

v posledních týdnech nejčastěji obklopen při studiu

a v ponoření v duchu každé jednotlivé skladby.

Tato zkušenost je pro mne zvláštní i proto,

že na rozdíl od všech tvůrců, které jsem kdy slýchal

- většinu jeho hudby, kterou budete moci vyslechnout,

jsem nezaznamenal, ani dnes nikde v médiích

- a když, pak ne v takové kvalitě, v jaké jsem ji

"objevil pro sebe vnitřním sluchem" a za tímto

suverénním tvrzením stojím bez zaváhání.

Nuže - ožij, alespoň u nás, renesance hud. básníka Granadose!"

4) E. Granados - v úterý 20.9.2016

"Snažil jsem se pro Vás (pro nás)

o co nejobsáhlejší výběr skladeb, přirozeně - nikoli délkou (!).

Nyní, dovolím si jen skromně,

k charakteru hudby kterou uslyšíte. Jsou to jediná slova,

za kterými si nemůžu stát tak pevně jako za všemi předešlými,

protože jsou o hudbě a protože Hudba začíná tam, kde slova končí..

Jeho hudba ve srovnání z okruhem dalších šp.skladatelů

tehdejší a pozdější doby (např. Albeniz, Falla, Rodrigo)

se nejvíce projevuje grácií - nejvíce z nich je jakoby

španělským Chopinem ve výrazu, v noblese, která ovšem

není na překážku opravdovosti.

Například jeho valčíky jsou tak nádherné pro svou dojemnou,

prostou skromnost - takže žádný levný exhibicionismus!

Vybral jsem 3 z jeho nejnáročnějších a proslulých Goyescas

(jak napovídá název - skladby inspirované malířem Goyou)

- mj. Fandango a velmi záhadnou Serenatu

a protože jsem byl nucen vybírat z jednotlivých cyklů,

snažil jsem se vždy o protiklady a jak u mne a pro mne

nejvíc platí - Pestrost nade vše!

Vše jsou to obrazy míst a života vytvořené v rytmu tance a pohybu,

který mocně mámí srdce - to je Španělsko.

Více se zdráhám vyjadřovat slovy.

Slova básní ale jistě doplní jednotlivé skladby.

Přesný obsah bude snad - po vytvoření programu - přidán

i k těmto slovům, která jsem právě dopsal.

22.8.2016

Váš Roman Soukup"

Délka: 60 min

Datum lokální premiéry: 20. září 2016

Země původu:

  • Česká republika

Enrique Granados

Roman Soukup - klavír a slovo:

1) O hudbě Španělska obecně

"Dovolte nejdříve malé podobenství :

Španělsko má v historii a struktuře evropské hudby

svůj zvláštní skladebný výraz, způsoby i půvab.

Nemluvím tu o ženě a přesto - právě tyto prvky

bývají - velmi obecně vzato - přisuzovány

kvalitám žen - půvab, dobré způsoby - tyto jemné

kultivovanosti, které činí ženu důstojnou

v očích světa kolem a spojeny s její krásou

a citovou opravdovostí, které lze spatřovat

v neustálé přítomnosti tance ve španělské hudbě,

tance - tedy pohybu, kterým se projevuje ona krása

- pohybem jejího těla, který je pohybem, výrazem její duše.

Okamžitě si vybavuji vášnivé spojení hudby, tance a básně

- tedy tónů, pohybu a slov v této hudbě.

A opustím-li toto podobenství, naskytne se druhý úhel pohledu,

ve kterém nám rysy španělství připomíná právě mužná čest,

hrdost! A odvaha, kterou v případě Španělska a jeho tradic

odráží např. jako Symbol (!) excentrismus toreadorství."

2) Přihodilo se - Vznik myšlenky

"Milí posluchači - národní hudba Španělska byla dosud

snad mým největším dluhem ke mně samému -

- k mé umělecké aktivitě.

Mistři Albéniz a Falla, byli první v řadě mých plánů

na druhou polovinu tohoto roku.

Mé plány ale zcela přerušila drobná závažná zpráva,

kterou jsem se zcela náhodou dozvěděl,

(já zpozdilý sběratel čísel v rámci hudby..)

že další umělec z plejády vrcholů š. klasické hudby

- Enrique Granados - zahynul (..) před 100 lety (..!)

Dostal jsem tak v poslední chvíli vzácnou možnost

vzdát s Vámi Hold tomuto muži a dalšímu mistru

ze sice dlouhé řady, za což našemu Bohu po tolikáté

a opakovaně vzdávám díky, ale řady skutečných géniů

a Médií v Boží mluvě tohoto zvláštního jazyka - hudbě."

3) Zvláštnost os. přístupu

"E.G. - jeden z největších klavíristů přelomu 19 a 20.století

- je pro mne lidsky v podstatě neznámý muž,

vyjma zahlédnutí jeho zasněných pohledů z fotografií,

na nichž ale nepůsobí nepřítomně, ale naopak podmanivě.

Jeho výraz velkých očí jako by byl sám o sobě

dojemně znavený z množství viděné krásy,

pod nutně (..) výrazným nosem - výrazný knír

- snad právě ve španělské historii nejvíce patrná tradice vzezření

v povědomí o rytířích, korzárech a králích

(a mj. E.G. tu byl o generaci dříve než Salvador Dalí!...).

Ale přesto, že nevím nic o postavě tohoto muže a jeho životě

kromě zprávy o posledních minutách jeho života... -

Všechno mé poznání ohledně tohoto jména

je obsaženo ve všech tónech, jimiž jsem byl

v posledních týdnech nejčastěji obklopen při studiu

a v ponoření v duchu každé jednotlivé skladby.

Tato zkušenost je pro mne zvláštní i proto,

že na rozdíl od všech tvůrců, které jsem kdy slýchal

- většinu jeho hudby, kterou budete moci vyslechnout,

jsem nezaznamenal, ani dnes nikde v médiích

- a když, pak ne v takové kvalitě, v jaké jsem ji

"objevil pro sebe vnitřním sluchem" a za tímto

suverénním tvrzením stojím bez zaváhání.

Nuže - ožij, alespoň u nás, renesance hud. básníka Granadose!"

4) E. Granados - v úterý 20.9.2016

"Snažil jsem se pro Vás (pro nás)

o co nejobsáhlejší výběr skladeb, přirozeně - nikoli délkou (!).

Nyní, dovolím si jen skromně,

k charakteru hudby kterou uslyšíte. Jsou to jediná slova,

za kterými si nemůžu stát tak pevně jako za všemi předešlými,

protože jsou o hudbě a protože Hudba začíná tam, kde slova končí..

Jeho hudba ve srovnání z okruhem dalších šp.skladatelů

tehdejší a pozdější doby (např. Albeniz, Falla, Rodrigo)

se nejvíce projevuje grácií - nejvíce z nich je jakoby

španělským Chopinem ve výrazu, v noblese, která ovšem

není na překážku opravdovosti.

Například jeho valčíky jsou tak nádherné pro svou dojemnou,

prostou skromnost - takže žádný levný exhibicionismus!

Vybral jsem 3 z jeho nejnáročnějších a proslulých Goyescas

(jak napovídá název - skladby inspirované malířem Goyou)

- mj. Fandango a velmi záhadnou Serenatu

a protože jsem byl nucen vybírat z jednotlivých cyklů,

snažil jsem se vždy o protiklady a jak u mne a pro mne

nejvíc platí - Pestrost nade vše!

Vše jsou to obrazy míst a života vytvořené v rytmu tance a pohybu,

který mocně mámí srdce - to je Španělsko.

Více se zdráhám vyjadřovat slovy.

Slova básní ale jistě doplní jednotlivé skladby.

Přesný obsah bude snad - po vytvoření programu - přidán

i k těmto slovům, která jsem právě dopsal.

22.8.2016

Váš Roman Soukup"

Datum lokální premiéry: 20. září 2016

Země původu:

  • Česká republika

Kalendář akcí

duben
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 1 2 3 4 5

Najeďte myší nad kalendář a zobrazí se vám akce. Kliknutím na událost zobrazíte podrobnosti.